Sharing precious moments in life!
Blog Owner : Ayah Cik Losong
We are supposed to enjoy sharing our precious things in life with others. Knowledge and experience in life are the two precious things that will keep increasing in their quantity and quality the more you share it with others.

06
August 2008 Wednesday @ 11:44:30 am
Mengurus manusia (4)

Sambungan daripada Mengurus Manusia (3)

Sekiranya kita memberikan perhatian terhadap apa-apa yang dinyatakan di atas, apabila kita berinteraksi dengan seseorang akan mudah untuk kita membuat penilaian secara adil dan tepat terhadapnya. Ini adalah merupakan suatu ilmu yang sangat penting untuk dipelajari. Kita memerlukan manusia untuk menjadi rakan kongsi perniagaan, pekerja, pelanggan, pembekal, sahabat dan sebagainya. Ketidakmampuan untuk mengenali manusia akan menjerumuskan kita untuk membuat keputusan yang silap di dalam memilih individu yang silap untuk suatu tugas yang tidak sesuai, malah memungkinkan kita untuk memilih individu yang silap atau pengkhianat untuk bersama dengan kita di dalam segala urusan.

Sebelum kita terus keperingkat langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk mengenali manusia, perlu saya tegaskan di sini, kemampuan untuk kita melihat kepada sesuatu perkara dengan betul akan menjejaskan kemampuan kita untuk bertindak dan membuat keputusan yang betul. Perkataan “melihat” di dalam Bahasa Melayu adalah biasanya digunakan di dalam kedaan yang berbeza. Di dalam Bahasa Arab perkataan “melihat” itu sendiri diperkatakan di dalam pelbagai bentuk. Sebagai contoh:

1.Perkataan لمح (lamaha) (glance)

Perkataan ini digunakan untuk menggambarkan perbuataan melihat secara sekilas pandangan sahaja. Biasanya penglihatan sebegini tidak memberikan apa-apa kesan dan tidak bersambung dengan akal dan hati. Ianya biasanya akan dilupai selepas beberapa ketika.

2. Perkataan نظر (nathara) (look), رأى (ra'aa) (see)


Perkara ini digunakan untuk penglihatan secara umum. Ianya merupakan modal dan asas kepada aktiviti melihat. Bagaimana ianya akan dimanfaatkan bergantung kepada kemampuan individu tersebut.


3. Perkataan لحظ (lahatha) (observe, notice)


Perkataan ini digunakan untuk pemerhatian yang lebih fokus. Ia biasanya digunakan terhadap pemerhatian bagi menyelesaikan masalah matematik, memahami kaedah bahasa dan huraian-huraian di dalam buku. Ianya menggunakan akal fikiran untuk menggunakan penglihatan ditahap ini.


4. Perkataan تأمل (ta'ammala) (scrutiny, close examination, close observation)


Perkataan ini digunakan untuk pemerhatian yang lebih mendalam. Ianya melibatkan usaha untuk berfikir sepenuhnya terhadap objek yang dilihat itu dari segenap penjuru. Dari depannya, dari belakangnya, dari atasnya dan dari bawahnya.

5. Perkataan تدبر (tadabbara) (reflect on, ponder over, contemplate, meditate)

Perkataan ini digunakan bagi keadaan penglihatan yang paling tinggi. Ianya digunakan kepada penglihatan yang akan melibatkan objek itu secara mendalam bukan sahaja untuk objek itu sendiri sahaja bahkan untuk semua perkara yang berkaitan dengannya. Bagaimanakah penciptaannya, bagaimana kegunaannya. Bagaimanakah cara ia dapat digunakan untuk kebaikan dan bagaimanakah manusia boleh menggunakannya untuk keburukan. Dan sekiranya ianya digunakan untuk keburukan apakah cara-cara yang kita boleh lakukan untuk mengelakkan diri kita daripada kemudaratannya. Analisis yang mendalam berupaya dilakukan berkaitan dengan ojek yang dilihat itu. Ini adalah merupakan tahap penglihatan yang paling tinggi dan kebolehan ini hanya terdapat pada manusia. Sesiapa yang beramal dengan penglihatan yang diperingkat ini, insyaAllah akan berakhir dengan penemuan perkata yang hakikat iaitu bertemu dengan keesaan Allah swt pencipta pada alam ini.

Kaum Ansar di Madinah berupaya untuk memahami kehendak Islam dalam tempoh yang singkat. Mereka berupaya untuk memahami kehendak usaha menegakkan agama ini di dalam bentuk yang sukar difahami oleh umat pada masa ini. Apabila kaum Muhajirin berhijrah ke Madinah, mereka berupaya memberikan separuh harta mereka termasuk tanah-tanah, tanaman-tanaman dan ternakan mereka kepada kaum Muhajirin. Perkara ini adalah sesuatu perkara yang amat menakjubkan. Tidak terdapat mana-mana kaum di dunia ini yang sanggup berkorban sedemikian rupa kepada orang luar yang datang ke tempat mereka. Bagaimanakah mereka memperolehi kefahaman sebegini tinggi dan memiliki tahap keimanan yang sebegitu kuat walhal mereka tidak melalui mujahadah yang dasyat sebagaimana yang dilalui oleh kaum-kaum Muhajirin seperti Bilal bin Rabah, Amar bin Yaseer dan sebagainya. . Mengikut para alim ulama kebolehan ini dicapai melalui kemampuan mereka bertadabbur terhadap ayat-ayat alQuran yang disampaikan kepada mereka. Ayat-ayat al-Quran yang diturunkan di dalam Bahasa Arab iaitu bahasa yang mereka fahami dengan kemampuan mereka untuk melihat kepada ayat-ayat ini di dalam peringkat yang tertinggi (bertadabbur) membina keimanan mereka, membentuk cinta mereka kepada Allah dan Rasul dan memberikan mereka kekuatan untuk menjadi pembantu agama Allah dan pembantu RasulNya yang mulia.

Bahasa Arab yang sama juga difahami oleh kaum Quraisy di Mekah, tetapi ketidakmampuan atau keingkaran mereka untuk bertadabbur ke atasnya telah menjadikan mereka manusia yang sesat.

Bagi kalangan haiwan, pada kebiasaannya mereka hanya menggunakan penglihatan tahap 1 sahaja. Oleh itu mereka tidak belajar dan hanya melihat sekilas pandangan sahaja daripada apa yang berlaku disekeliling mereka. Sebagai contoh, seekor kambing yang melihat rakannya disembelih disebelahnya tidak langsung memberikan apa-apa reaksi. Ini adalah kerana mereka hanya melihat pada tahap 1. Sesetengah haiwan yang dilatih berupaya melihat pada tahap 2. Sebagai contoh, binatang-binatang sarkas, anjing peliharaan yang dilatih dan sebagainya. Walaupun begitu meraka bukannya berfikir dan menggunakan akal semasa melakukan sesuatu aksi tersebut. Mereka bertindakbalas berasaskan kepada “conditional reflex” hasil daripada latihan yang telah diberikan. Untuk haiwan mencapai tahap 3 itu adalah sesuatu yang mustahil.

Bagaimana dengan manusia? ...akan dihuraikan nanti...



Home
My Profile
Name: Ayah Cik Losong
E-Mail: ayahcik@losong.com